Informatika se zavřených škol nebojí

Zdá se, že situace uzavření škol přinesla mnohé výzvy a příležitosti. Učitelé, žáci i rodiče se museli vypořádat se situací, která zamezila osobní účasti ve vyučování. Hledali cesty, jak se přizpůsobit. Napadá vás také stejná paralela? Informatika a informatické myšlení je vlastně také o hledání cest a o hledání řešení situací, které jsou pro nás nové. Ukázalo se, že se umíme přizpůsobit. Výuka informatického myšlení je na takovou situaci připravena. Je ji možné realizovat distanční formou, individuálním tempem. Motivací je objevování, řešení problému a kreativní tvorba. Že se nemůžeme vidět osobně? Proč by ne – použijeme online platformy pro setkávání na dálku (Meet, Teams a jiné). Takže i trochu digitální gramotnosti získáme. Pojďme prozkoumat, kde můžeme hledat inspiraci pro rozvoj informatického myšlení.  

Začneme na stránkách, které jsou v češtině. Ale dlouho se na nich nezdržíme, protože se nebudeme omezovat jazykem. Umíme programovat jsou stránky, na kterých si žáci můžou procvičovat algoritmické myšlení. A zapotí se mnohý dospělý. Vyzkoušejte si sami, najdete i legendárního Sokobana, můžete žákům povyprávět, jaké hry se hrály na starých tři-osm-šestkách. Věděli jste, že se učit programovat můžete i na Khanově škole? Khanova škola už nejsou jen výuková videa, ale spojují se s dalšími vzdělavateli, a vytvářejí tak jedinečnou platformu pro všechny, kteří se chtějí učit. Také můžeme vyzkoušet Blockly.Games. Super je bludiště, to bude žáky bavit. O tom, co Blockly je, se dočtete v článku Alternativy fenoménu Scratch. A kromě Blockly získáte i přehled o dalších alternativách. A potom jsou tady také chatboti. Jak ty bychom mohli využít, se dočtete v článku Využití chatbotů ve vzdělávání. Představte si to, žáci si vytvoří v hodině informatiky chatbota, kterého využijí v jazykových hodinách. To už není žádné sci-fi, to je realita.