Zahraniční inspirace (1. část)

Spoustu zajímavých nápadů týkajících se digitálních technologií lze načerpat na blozích zapálených českých učitelů. Věřím, že stránky Co jsem vyzkoušela Jitky Rambouskové, blog Slávka Hory a Petry Boháčkové, webové stránky Libora KlubalaiSen nebo Guru ve škole P. Sýkorové a Filipa Jelínka jistě už všichni znají. Jenže tento seznam určitě není konečný. I zahraniční blogy obsahují spoustu inspirace, o kterou přicházíme, pokud si příliš nerozumíme s angličtinou a dalšími cizími jazyky. Proto dnešní příspěvek nabízí několik nápadů, které se objevily v poslední době mezi učiteli na Twitteru. A i když některé tweety odkazují na starší články, neztrácí nic na své zajímavosti.

Při experimentech s novými tipy by nám také mohl vypomoci Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů a dokument Digitální gramotnost v uzlových bodech vzdělávání. Můžu si tak odpovědět na otázku, proč danou aktivitu volím, s jakým záměrem, zda chci rozvíjet digitální kompetence dětí nebo jen zaujmout při výkladu. Jak tomu odpovídají moje kompetence a jestli není potřeba se naučit něčemu pokročilejšímu. Odhalíme tak, že řada nápadů na blozích přispívá především k aktivizaci žáků, část poskytuje prostor pro tvorbu multimediálního obsahu, práci s obrázky nebo zvukem a směřuje k mnohem efektivnějšímu využití některých známých nástrojů.

Google formulář s uzamykatelnými otázkami

Zadávání cvičení a testů v Google formulářích už řada učitelů používá zcela běžně. Trochu jiný typ formuláře nabízí Catlin Tucker. Někdy totiž potřebujeme, aby žáci dohledali správné informace, než se budou moci posunout dál, a zároveň aby je okolí našeho zadání nerušilo a nenavádělo k přeskakování. Děti tedy musejí doplňovat odpovědi tak dlouho, dokud otázku nezodpoví správně. Návod také vysvětluje, jak nastavit dotazník tak, aby se na obrazovce objevil jen jeden úkol.

Jak takový test vytvoříme? Jednotlivé otázky je potřeba zadávat do zvláštních sekcí. Pro zápis odpovědi zvolíme krátkou povinnou odpověď. U otázky nezapomeneme vpravo dole kliknout na tři tečky, ve kterých zvolíme ověření odpovědi. Otevře se další nabídka, kde nastavíme: text – obsahuje – odpověď – Zkus to znovu. Musíme však upozornit děti na to, že test hlídá i velká písmena. Vzor formuláře pro podstatná jména si můžete vyzkoušet zde (jméno se vyplňovat nemusí). [1]

Autor díla: Ludmila Kovaříková

 

Autor díla: Ludmila Kovaříková

 

Autor díla: Ludmila Kovaříková

Více než o sběr a analýzu výukových výsledků tady můžeme podporovat skupinovou práci při vyhledávání informací, popř. se volbou otázek zaměřit na diferenciaci učiva.

Vytvoření siluety postavy

Zajímavé oživení prezentace učitele nebo žáka se věnuje příspěvek Jakea Millera. V Google prezentacích si nastavíme prázdný slide, do něhož zkopírujeme obrázek historické postavy. Obrázek si můžeme oříznout a zvětšit. K oříznutí hlavy potřebujeme nástroj křivky, kterým obkreslíme hlavu. Nesmíme ji však ukončit před spojením se začátkem, jinak se nám nepodaří označit výsledek jako celek. Po dokončení obkreslování stačí vymazat původní obrázek a nově nakreslený vybarvit černě. Článek Jakea Millera obsahuje GIF, který nám se siluetou pomůže. [2]

Autor díla: Ludmila Kovaříková

Jak využít siluetu ve výuce? Učitel může použít více siluet a nechat žáky hádat, o koho se jedná, nebo žáci tuto hru s obrázky využijí k oživení svých prezentací o osobnostech. V případě beletrie autor navrhuje vytvořit více siluet třeba ze svých vlastních fotografií a do bublin vkládat, co postavy říkají.

Autor díla: Ludmila Kovaříková

Nastavení videa po úsecích

Příliš dlouhé video může být poměrně náročné na vnímání informací, proč jej tedy nerozdělit do menších částí? Těm, kteří zadávají dětem otázky k videu, může poměrně dobře posloužit rada Tonyho Vincenta. Naučí nás nastavit video v Google prezentacích tak, aby se pouštělo po částech. Po kliknutí pravým tlačítkem na video se rozbalí nabídka, kde zvolíme možnosti formátu. V nově otevřeném sloupci napravo pak v části přehrávání videa zapíšeme čas začátku a konce. Na další slidy můžeme vložit otázky, obrázky, připomínky, další informace nebo klidně jiné video. Pokud bychom chtěli vložit otázky přímo do videa, pomůže nám aplikace edpuzzle, popř. v komentářích zmíněná, ale placená Playposit. [3]

Autor díla: Ludmila Kovaříková

 

*

Článek byl finančně podpořen a vytvořen v rámci spolupráce Spomocníka na kampani Gramotnosti.pro život – Učíme v souvislostech, kterou v rámci aktivit NÚV řeší systémový projekt OP VVV Podpora práce učitelů.

Článek je dostupný na https://clanky.rvp.cz/clanek/22327.