Při přemýšlení nad způsoby zpestření výuky nás v současné době často napadají různé možnosti využití moderních technologií, ale jak je efektivně uchopit ve školní praxi? Důkazem, že ICT nepatří jen do hodin informatiky, je následující námět na využití tabletů v hodinách cizího jazyka k opakování učiva.
Článek Tvoříme si e-knihu se zabývá využitím tabletů v hodinách anglického jazyka a představuje možnosti rozvoje kreativního přístupu žáků k probíranému učivu. Žáci si s využitím tabletů mohou tvořit vlastní e-knihy, které mohou sloužit jako ukázka toho, co se v hodině naučili. Dá se tedy předpokládat, že v průběhu aktivity žáci rozvíjejí digitální gramotnost. Co může být překvapivé, je, že se zde samozřejmě rozvíjí i čtenářská gramotnost. Aktivita je popsána ve vztahu k prvnímu stupni, ale zkušený učitel ji dokáže snadno upravit i pro využití na druhém stupni. Stačí jen brát zřetel na jazykové dovednosti a zkušenosti žáků s využíváním tabletů.
Článek si můžete stáhnout na portálu RVP.CZ jako součást seriálu příspěvků k moderním technologiím. V postupných krocích tak lze využít i zbývající články k danému tématu. Na články lze pohlížet jako na inspiraci do hodin anglického jazyka i hodin výuky Informatiky. Žáci si tak rozvíjejí kreativní schopnosti a mají prostor pro uplatnění své fantazie.
Gramotnosti nám pomáhají uvažovat nad vzděláváním v širším celku a umožňují lépe naplňovat vzdělávací potřeby dnešních dětí – pěkně v souvislostech. Vyzkoušejte si aktivitu ve vaší hodině a napište nám, jak podle vás fungovala.
E Kocourek
30.6.2018 at 21.43Předznamenávám, že je dobře, když žáci něco dělají. I kdyby to měly být …, ehm, ptákoviny. Dále předznamenávám, že o vyučování ve 3.třídě ZŠ nic nevím. Kdyby ale v článku popisované činnosti probíhaly na SŠ, bylo by to IMO na pozdvižené obočí.
A teď k té gramotnosti. Všechny žákovské tablety jsou online. Škola má svoje webové sránky a všichni žáci znají jejich adresu a jsou zvyklí je používat. Učitelka (a možná i žáci?) má oprávnění umisťovat soubory na školní web. Tak proboha proč musí odkaz na šablonu v Dropboxu (nebo na cokoli dalšího) jít přes QR kód a přes projekční plochu? Vždyť si žáci ten odkaz mohou přečíst z nějaké stránky na školním webu. Opravdu je nucení k silně neefektivním postupům tou pravou podporou „gramotnosti“?
A ještě k závěrečné prezentaci e-knih. Formát e-pub, uf! Což takhle konvertovat (co jde, asi ne všechno) do HTML? To by se možná také hodilo těm, kteří žádnou čtečku formátu e-pub nemají (a nechtějí mít).
Pár osobních poznámek: Považoval bych za mnohem užitečnější pro žáky, kdyby se naučili vytvářet a publikovat texty v HTML, nežli v e-pub. A strašně moc chválím školu, ve které mají učitelé (a možná i žáci?) oprávnění umisťovat soubory na školní web. Třikrát hurá! V některých firmách je to (pro zaměstnance) běžná věc, ale na českých školách, pokud vím, exotika.