Unikátní publikace NÚV k rozvoji čtenářské gramotnosti žáků se sluchovým postižením

Vzpomínáte si, kdy jste poprvé pochopili, že písmeno M spolu s písmenem A je slabika MA, a když slabiku zopakujete, vznikne slovo MAMA? Vzali jste tužku a napsali to slovo na papír, vzali křídu a nakreslili ho na tabuli, vzali klacík a vyryli ho do písku. Někdo se v té době chystal do školy, někoho to naučila paní učitelka právě v té škole. Slovo, které jste před tím ve svém rodném jazyce tisíckrát slyšeli a řekli (možná to bylo v dětství vaše první slovo), jste napsali a přečetli. A potom další písmena, další slabiky, další slova, věty, odstavce, stránky… a už jste vyšlapovali na cestě ke gramotnosti.

Učitelé přesně vědí, jak dítě na téhle cestě provázet, jak mu pomáhat. Volí si v prvním ročníku některou z osvědčených metod výuky čtení a do druhého ročníku už nastupuje hotový čtenář.

Co když se ale na počátku prvního ročníku objeví žák, který česky nerozumí, žák s jiným rodným jazykem? A jak výuka češtiny může vypadat u žáka, který komunikuje úplně jinak – třeba českým znakovým jazykem? Ten se naučí česky číst a psát stejně snadno jako jeho spolužáci?

A právě pro učitele žáků se sluchovým postižením v běžných i ve speciálních školách je určena první část  obsáhlé, v elektronické podobě zpracované metodiky (dostupné zde), která vysvětluje, jak učit tyto žáky češtinu jako druhý jazyk. S pomocí jedinečného editačního prostředí vyvinutého týmem Metodické ho portálu RVP.CZ (a případně s nápovědou otitulkovaného tutoriálu) zvládnete přečíst text v psané češtině i „znakovce“, a navíc se můžete pohybovat v poznámkách pod čarou, tisknout publikaci (která je v tištěné podobě jen v omezeném nákladu), lupou zvětšovat jednotlivé části textu…

Jedná se o historicky první a unikátní materiál svého druhu, který je na míru přímo neslyšícím žákům,“ sděluje Petr Vysuček z Asociace organizací neslyšících, nedoslýchavých a jejich přátel. „Je možné jej číst v češtině anebo sledovat v českém znakovém jazyce, a to zcela rovnocenně. To je důležité i pro neslyšící pedagogy, kteří preferují v komunikace český znakový jazyk,“ uvádí dále Vysuček (video dostupné zde).

Zkuste to a napište nám, jak se vám s publikací pracuje. My vám výměnou za to dáme vědět, až bude dostupný další, ryze praktický, díl publikace, pracovní listy či kurz pro učitele.