Jakým klíčem odemknout gramotnost?

Minulý týden jsem při hledání inspirativních nápadů náhodou narazila na Metodickém portálu www.rvp.cz na článek Přírodovědná pozorování a pokusy, popisující přehledně praktické činnosti, kterými lze obohatit výuku prvouky a přírodovědy na 1. stupni ZŠ. A při čtení pasáže o určování rostlin podle klíčů jsem si uvědomila, že možná právě tady mohou někteří z nás, učitelů, otevřít pomyslné dveře ke čtenářské gramotnosti.Botanické klíče jsou naprosto specifickým druhem textu, se kterým bychom měli své žáky nejprve naučit pracovat. A i když se s takto neobvykle členěným textem potkávají možná úplně  poprvé, nemusí to pro ně  být zas až tak obtížný úkol. Mohou totiž velmi dobře využít znalosti z hodin českého jazyka týkající se odlišností odborného a uměleckého textu, jeho členění, významu symbolů, informační funkce ilustrace apod. Pochopení principu práce s určovacím klíčem, porozumění pojmům a symbolům a  schopnost vyhledat daný znak na určované rostlině bychom měli následně ověřit formou společné práce, teprve pak žáci mohou začít pracovat samostatně, pochopitelně s vědomím toho, že v případě jakýchkoli nesnází či dotazů jsme jim jako “odborní konzultanti” k dispozici.

Při práci s botanickým klíčem dostávají žáci příležitost využít v pro ně novém kontextu dovednosti, které si během výuky osvojili v hodinách jiného vyučovacího předmětu, a současně rozšířit spektrum svých zkušeností o práci s novým typem odborného textu. Jazyk a věda si tak pomáhají navzájem!