Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Máte ve třídě negramotné žáky?

Na tuto otázku určitě přikyvují v září učitelé prvních tříd základní školy, ale nejsou v tom určitě sami! Je třeba si uvědomit, že takoví žáci na školách jsou, a to z rozličných důvodů. Příčin může být několik, např. od závažného mentálního postižení, závažného psychiatrického onemocnění, narušené komunikační schopnost až po jazykovou komunikační bariéru. Jejich cesta za gramotností je teprve na počátku. Vnímejme společně obtížnost jejich putování!

„No jasně, jedná se o pár žáků,“ mávne rukou čtenář. Ale to si nerozumíme! Spolu s žáky-cizinci, kteří do této skupiny (po dobu odstraňování jazykové bariery) rozhodně patří, se jedná o tisíce negramotných (u cizinců ve vzdělávacím českém jazyce). 

Po čem teď okamžitě sáhnout, když se vám někdo takový objeví ze dne na den ve třídě? Jednoduchým a okamžitě dostupným nástrojem pro žáky mladšího školního věku jsou pracovní karty zveřejněné na stránkách Metodického portálu RVP.CZ k okamžitému stažení zde: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/9409/CESTINA-PRO-ZAKY-CIZINCE-PRACOVNI-KARTY-PRO-ZACATECNIKY.html/).

Karty lze využít při individuální výuce nejen žáka-cizince, při běžné výuce v heterogenní třídě, při individualizované výuce několika žáků. „Mluvit“ s žáky prostřednictvím karet můžete o škole, počasí, čase, rodině, jídle atd. Pokročilejší žáci mohou nové karty sami vytvářet, šablona pro zpracování karty je jednoduchá a návodná. V případě potřeby může vyrobit své vlastní pracovní karty podle tématu hodiny i sám vyučující.

Ať už s kartami budete pracovat po dobu několika dní nebo týdnů, platí, že učení se jazyku (které souvisí s rozvoji gramotností), by vždy mělo být jednoznačně pozitivním procesem. Žák by měl vnímat svůj úspěch při jakémkoliv pozitivním komunikačním pokusu, odvahy mu má dodávat vstřícné klima ve třídě i vysoké očekávání ze strany učitele.


    nikdo zatím nehodnotil

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.