Úvodní strana Seznam blogů Blogeři VIP blogy Registrovat se a založit nový blog

Superučitele ponechme komiksům aneb učitel na stezce gramotnějších dětí

Už jste si někdy položili otázku, jaké profesní kvality má superučitel? Takový superučitel bude asi velkým odborníkem v dané oblasti, bude umět v dětech vyvolat zájem a bude působit jako člověk hodný k následování. K tomu bychom jistě vymysleli mnoho superlativů, které bude takový superučitel naplňovat. Superučitele můžeme ale s klidem ponechat v komiksových příbězích. Pro rozvoj gramotností u dětí je potřeba hlavně učitel prokazující jistou dávku nedokonalosti, a to především učitel lidský, učitel, který se vyvíjí a má chuť na sobě i přes různé překážky a v podstatě nelehký učitelský úděl dále pracovat.

Připravili jsme pro vás materiál Učitel rozvíjející gramotnosti obsahující základní principy, které se týkají vzdělávání v průběhu celého života. Součástí jsou i principy cílené přímo na rozvoj čtenářské, matematické a digitální gramotnosti dětí. Důležité je, že učitelé všech stupňů vzdělávání ve svých činnostech usilují o jejich naplnění. Seznamte se s textem.


    nikdo zatím nehodnotil

4 komentáře k příspěvku

  1. avatar

    Gramotnost bývalo cosi elementárního a nezbytného. Mezi nejrůznějšími vymezeními pojmu gramotnost se mi zdá nejpoužitelnější "opak negramotnosti", tedy situace, kdy někdo neumí číst (psát, počítat, ...).
    Jenže pak přišli zloději slov, tu původní gramotnost ukradli a místo ní nastrčili tu svoji falešnou. Takovou, která rozhodně není elementární ani nezbytná - to jen zloději slov chtějí, aby si nezorientovaní čtenáři mysleli, že to, co za gramotnost vydávají, je nezbytné.
    V textu se tvrdí: "Pro rozvoj gramotností u dětí je potřeba hlavně učitel prokazující jistou dávku nedokonalosti, a to především učitel lidský, učitel, který se vyvíjí a má chuť na sobě (...) dále pracovat". Zajímalo by mě zdůvodnění. K čemu je dětem učitelova nedokonalost? Beru, že se učitel má vyvíjet a má na sobě pracovat, ale proč by to měly vnímat děti? Napadá mě jediná situace, kdy by děti mohly vnímat učitelův vývoj - totiž kdyby byl ve vyučovaném oboru o příslovečnou jednu lekci před nimi.
    A zda učitel či nemá chuť na sobě pracovat? Proboha co je dětem do toho?
     
    "Superučitele můžeme (...) ponechat v komiksových příbězích." -- Opravdu? On se tam nějaký superučitel vyskytuje?
     
     

  2. avatar

    Kdo jsou ti zloději slov, co nám (komu konkrétně?) ukradli původní gramotnost a místo ní nastrčili tu svoji falešnou? A kdo jsou oni nezorientovaní čtenáři?

  3. avatar

    1) Kdo jsou ti zloději slov, kteří ukradli původní gramotnost a místo ní nastrčili tu svoji falešnou? -- Mimo jiné: Jednota školských  informatiků, tvůrci Digitální strategie, spoluautoři blogu Gramotnosti v praxi.
    2) nám (komu konkrétně?) -- Když pan Maršák použije první osobu čísla množného, lze předpokládat, že má na mysli množinu, do níž sám patří.
    3) A kdo jsou oni nezorientovaní čtenáři? -- Koho chtějí zloději slov oblafnout? Hlavně politiky, zákonodárce, možná některé ministeriály.
    Omlouvám se těm členům mnou uváděných skupin osob, kteří nesdílí mnou kritizované "obsáhlé" či maximalistické pojetí gramotnosti. Usuzuji podle nejviditelnějších projevů oněch skupin osob, a netuším, jaké jsou názorové poměry uvnitř oněch skupin.

  4. avatar

    Ad E Kocourek: Děkuji za vysvětlení. Stejně mně ale pořád připadá velmi legrační až cimrmanovský termín "zloději slov". Mimochodem, jestliže výše uvedená organizace a zmiňovaní lidé jsou zloději slov ( tudíž kradou), dopouštějí se i v tomto příadě trestného činu?

Přidejte komentář

Abyste mohli komentovat příspěvky, musíte být přihlášení.