Lepší než mlátit se židlí do hlavy…

Hlídala jsem vnoučata – pětiletou Sáru a o rok mladší Julii. Hezky si v dětském pokojíčku hrály, a tak jsem usoudila, že je čas uvařit si kávu. Voda se ještě nezačala vařit, když se z pokoje začaly ozývat pravidelné, poměrně velké rány.

Běžela jsem se podívat, co se děje. Julie měla na hlavě cyklistickou přilbu a Sára do ní tloukla židlí. „Co to tu vyvádíte?“ „Ale nic babičko, jen zkoušíme, co by se stalo, kdyby Julča narazila na kole hlavou do zdi.“ Káva počkala, musela jsem holkám vysvětlit, že lepší než mlátit se židlí do hlavy, je využít tzv. matematické modelování. Úkol to byl (jak jistě tušíte) nelehký, ale vzpomněla jsem si na jeden článek na rvp.cz, kde se lidské tělo modelovalo pomocí známých geometrických těles. Víc jak hodinu jsme potom „modelovaly panáčky“ pomocí krychlí, kvádrů, válců a koulí z dřevěné stavebnice.

Výše zmíněný článek se jmenuje Objemný deváťák, napsala ho Hana Pilařová a dostupný je zde. Aktivity v něm popsané jsou krásnou ukázkou rozvoje matematické gramotnosti i gramotnosti digitální. Jestliže učíte na druhém stupni základní školy, nic vám nebrání aktivitu vyzkoušet. A když se vám hodina povede, dejte mi vědět!

Hlídala jsem vnoučata – pětiletou Sáru a o rok mladší Julii. Hezky si v dětském pokojíčku hrály, a tak jsem usoudila, že je čas uvařit si kávu. Voda se ještě nezačala vařit, když se z pokoje začaly ozývat pravidelné, poměrně velké rány. Běžela jsem se podívat, co se děje. Julie měla na hlavě cyklistickou přilbu a Sára do mí tloukla židlí. „Co to tu vyvádíte?“ „Ale nic babičko, jen zkoušíme, co by se stalo, kdyby Julča narazila na kole hlavou do zdi.“ Káva počkala, musela jsem holkám vysvětlit, že lepší než mlátit se židlí do hlavy, je využít tzv. matematické modelování. Úkol to byl (jak jistě tušíte) nelehký, ale vzpomněla jsem si na jeden článek na rvp.cz, kde se lidské tělo modelovalo pomocí známých geometrických těles. Víc jak hodinu jsme potom „modelovaly panáčky“ pomocí krychlí, kvádrů, válců a koulí z dřevěné stavebnice.

Výše zmíněný článek se jmenuje Objemný deváťák, napsala ho Hana Pilařová a dostupný je na http://clanky.rvp.cz/clanek/c/GVB/16147/OBJEMNY-DEVATAK.html/. Aktivity v něm popsané jsou krásnou ukázkou rozvoje matematické gramotnosti i gramotnosti digitální. Jestliže učíte na druhém stupni základní školy, nic vám nebrání aktivitu vyzkoušet. A když se vám hodina povede, dejte mi vědět!